To, že je dálnice D1 pro Průhonice velký problém, o tom asi v obci nikdo nepochybuje. Podle nedávného sčítání dopravy, které provedlo Ředitelství silnic a dálnic, je dálnice v okolí Průhonic nejzatíženějším dálničním úsekem v ČR, kde denně projede okolo 100.000 vozidel, podstatná část – více než 22.000 z toho pak jsou nákladní vozidla! (viz. DENIK.CZ z 11.6.2022). Ta studie mluví pouze o hustotě provozu, nedotýká se ale negativních vlivů na naše životní prostředí, kterými jsou především hluk a škodlivé palivové emise. Ti z Vás, kdo žijí v Průhonicích podstatnou část svého života, mohou snad souhlasit, že tato „dálniční zátěž“ na naše životní prostředí je velká a stále se zhoršuje. Já bydlím v Průhonicích 22 let a mohu to jenom potvrdit. O tomto problému jsem psal už svůj příspěvek do Průhonicka a tak se možná budu v některých částech opakovat. To ale nevadí.
Tento problém prakticky vyřešili naši sousedé v Rakousku nebo Německu, kde je upraven dálniční rychlostní limit na mnoha místech v okolí velkých měst nebo v aglomeracích s hustou rezidenční zástavbou. Myslím, že mnoho z nás už jelo lyžovat do Rakouska a takové rychlostní omezení jsme viděli např. u Linze, Salzburgu nebo Flachau – kde je omezena rychlost na 80 km/h (omezení je často doprovázeno značkou i.g.l. – Immission Gezetzt Luft). Toto zákonné opatření je obecně řidiči dodržováno, doprava plynulá a netvoři se dálniční zácpy. Pokud se řidič rozhodne a sešlápne rychlostní pedál, může si být jistý, že mu za několik dní přijde „hezká“ fotografie s naměřenou rychlostí a vyměřenou pokutou. Systém radarů je dokonalý, výběr pokut velice jednoduchý a efektivní. A jejich výše nezanedbatelná – sám jsem se o tom před pár lety přesvědčil. Díky takovému opatření je ale hluková a emisní zátěž pro obyvatelstvo v okolí dálnic podstatně nižší, je to prověřený a chytrý systém. A je všeobecně akceptován a respektován účastníky provozu.
O prosazení podobného systému se diskutovalo i u nás v Průhonicích. Následně starosta obce pan Řehák oslovil Ministerstvo dopravy s návrhem limitovat rychlost na dálnici na km 2–8 na 80 km a tím podstatně snížit hluk a emise, které zatěžují naší obec. Pokud jste sledovali reakci a odpověď Ministerstva dopravy v Průhonicku, tak krátce řečeno – byla tristní a „švejkovská“. (Průhonicko – srpen, 2020 a Průhonicko – září 2020). Nejprve nám napsala náměstkyně Hlubučková a později to ještě podpořil „superministr“ Havlíček – oba unisono vysvětlují, že náš požadavek není reálný, ale oba „věří, že nás přesvědčili“. Mě vůbec nepřesvědčili. Pokud budete mít čas a chuť, přečtěte si jejich dopisy – jsou to takové „kecy v kleci“, které známe od politiků tohoto kalibru.
Jedna věc se však panu Havlíčkovi musí přiznat – ve svém dopise argumentuje tím, že max. rychlost u nákladních vozidel nad 3,5 tuny (tedy těch vozidel, která opravdu způsobují největší hlukové a emisní zatížení) je na dálnici 80 km/h a tudíž by se stejně nic nezměnilo, protože „TIRáci“ smí jezdit pouze těch 80 km/h. To je pravda. Kdyby ale pan ex-ministr bydlel v Průhonicích a šel se někdy podívat k dálnici anebo po ní jel vedle nějakého TIRáku, tak by hned poznal, že ten TIRák nejede 80 km ale rychleji – někdy i podstatně. A jede tak rychle proto, že neexistuje systém, který by mu změřil rychlost. A také ho rychle a efektivně pokutoval za překročení rychlosti. A ten řidič toho TIRáku to ví – jede tady po xté, má před sebou krásný, rovný úsek dálnice, nikdy tady nezažil policejní kontrolu rychlosti. A nedej bože, že by tady dostal pokutu…nebo jste někdy viděli policii, která v našem úseku zastavila a kontrolovala kamion? Možná u Benziny tachografy. Je tedy pravda, že největší hluk a emisní zátěž z dálnice produkují nákladní vozy nad 3,5 tuny. Udělal jsem si proto takové vlastní šetření, které mělo potvrdit nebo vyvrátit teorii Ministerstva dopravy, že kamiony jezdí v Průhonicích max. 80 km/h a nemusíme se tedy zabývat omezováním jejich rychlosti. Celkem desetkrát jsem se nahodile „zavěsil“ za Jižním Městem na kamion (jel jsem vedle něho nebo v pravém pruhu za ním) a měřil nám oběma rychlost na tachometru mého auta. Jednou jsem zkoušel jet 80 km/h před kamionem, to mě ale hezky problikal, protože jsem ho brzdil. A výsledek mého šetření: z deseti měření rychlosti kamionu na rovném úseku od J. Města po sjezd do Průhonic: žádný z kamionů nedodržel předepsanou rychlost! Všichni jeli rychleji, někteří mnohem rychleji – více než 100 km/hod. Zejména „noční jezdci“, kteří měli dálnici téměř bez provozu jeli i více než 110 km/h! Těmto „nočním jezdcům“ je úplně jedno, zdali kousek od dálnice chtějí spát tisíce lidí (v létě možná u otevřeného okna), protože „zítra jdou taky do práce“. Je jim jedno, že jejich velký auto nám při takové rychlosti více znečišťuje náš vzduch. Je jim to jedno, protože neexistuje systémová překážka, která by jim zabránila porušovat zákon – mají přece jezdit 80 km/h!
Ještě jedno pozorování. Před několika lety probíhala rekonstrukce dálničního povrchu na dálnici v blízkosti Průhonic. Po dobu opravy byla doprava svedena do 2 pruhů (?). Podstatný byl ale i fakt, že byla omezena rychlosti a tu museli dodržovat vzhledem k opravě vozovky i řidiči kamionů. Nepamatuji si přesně, jaké bylo omezení rychlosti (snad těch 80 km/h – to budou vědět na obecním úřadu), ale pamatuji si přesně, že to mělo podstatný vliv na snížení hladiny hluku z dálnice. A vím o čem mluvím, protože bydlím v Průhonicích – Komárově, kde pravidelně měřím hodnoty hluku. Po odstranění omezení se vše zase „rozjelo“ – kamiony nabraly své obvyklé tempo a ručička hlukoměru vyletěla nahoru a zůstala tam.
Jak jsem již uvedl, vůbec nejsem přesvědčen dopisy a reakcí ministerstva dopravy. Kousek od nás v Evropě problém regulace hluku a emisí z dálnice už dávno úspěšně řeší a mohl by to být dobrý příklad i pro nás. Na podobný zákon jako je Immission Gezetzt Luft – i.g.l. si ale zřejmě ještě počkáme. Co by ale pomohlo okamžitě a podstatně zlepšit naší situaci je jednoduchý systém kontroly rychlosti kamionů na dálnici v okolí Průhonic – prostá kontrola toho, co je uzákoněné. Bylo by dobré, kdyby se policejní Superby nebo Passaty, pravidelně a systematicky objevovaly na dálnici u Průhonic a měřily rychlost kamionů (jako to např. dělají na dálnici u Kačerova a Hostivaře – tam si to místní obyvatelé vynutili). A systém několika radarů společně s cedulemi „Měření rychlosti“ od J. Města až po úroveň Dobřejovic by nebyl drahý a dal by se rychle nainstalovat a určitě by zafungoval. A zaplatil by se rychle z pokut „pirátů dálnice“. A nám, občanům Průhonice (ale i občanům dalším obcí v okolí dálnice) by se ulevilo. A ani by se to toho nemuseli míchat superministři, kteří „věří, že nás přesvědčí“…:-),
Já věřím, že sdružení PRO Průhonice vnímá řešení dopravních problémů (a není to pouze nákladní doprava na D1) v Průhonicích jako svou velkou prioritu. Bod DOPRAVA je ostatně také na prvním místě volebního programu sdružení PRO Průhonice, který určitě stojí za přečtení a případně další diskusi s budoucími zastupiteli za sdružení PRO Průhonice.
Děkuji, že jste si přečetli můj příspěvek. Pokud máte podobné nebo zcela jiné zkušenosti s tranzitní kamionovou dopravou na dálnici v Průhonicích, nebo zcela jiný názor a chtěli byste se o ně podělit, budu rád.
Miroslav Tacl